2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Π.Ο.Α.Α.Σ.Α. Αθήνα 26 Μαίου 2001
Το 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ομοσπονδίας, πραγματοποιήθηκε, κανονικά, στην Αθήνα, στο Αμφιθέατρο της ΓΑΔΑ, στις 26 Μαΐου 2001.
Το 2ο Συνέδριο ακολούθησε μετά από την μεσολάβηση του Έκτακτου Συνεδρίου της Κατερίνης και έπρεπε να αντιμετωπίσει τα οργανωτικά θέματα, που είχαν τεθεί εκεί, με βασικό θέμα την ενοποίηση των δύο Ομοσπονδιών, που είχε δρομολογηθεί στο Έκτακτο Συνέδριο.
Δυστυχώς η ΠΟΣΑΣΑ δεν ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση και οι συζητήσεις προχώρησαν χωρίς τη δική της συμμετοχή. Το θέμα και σε αυτό το Συνέδριο έμεινε ανοικτό, με την ελπίδα ότι η κατάσταση μπορούσε να βελτιωθεί και να υπάρξουν αποτελέσματα. ʼλλωστε όλοι οι Σύνδεσμοι και οι Ενώσεις, που ήταν μέλη της ΠΟΣΑΣΑ, η μία μετά την άλλη προσχωρούσαν τώρα στην Π.Ο.Α.Α.Σ.Α.
Απόδειξη της προτιμήσεως των συνδικαλιστικών οργανώσεων των αποστράτων προς την ΠΟΑΑΣΑ ήταν το γεγονός ότι μόλις στο δεύτερο Συνέδριο της τα μέλη της από πέντε, που ήταν αρχικώς, είχαν αυξηθεί σε είκοσι πέντε, με προοπτική να αυξηθούν περαιτέρω.
Πέρα από τα άλλα θέματα, που συζητήθηκαν, το 2ο Συνέδριο ήταν αφιερωμένο στην ανάδειξη και προβολή της προσωπικότητας των αποστράτων.
Ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας κ. Νικόλαος Κουτρουμπής στη κεντρική του ομιλία, αλλά και στη διάρκεια της συνεδριάσεως, εξήρε την προσωπικότητα, τις γνώσεις, τις εμπειρίες, τις κοινωνικές ευαισθησίες και το αίσθημα κοινωνικής και εθνικής ευθύνης, που διακατέχουν τους αποστράτους των Σωμάτων Ασφαλείας, και επισήμανε τη δυνατότητα τους να προσφέρουν σε όλους τους τομείς και σε όλα τα επίπεδα της κοινωνικής ζωής. Παρότρυνε δε τους Συνδέσμους να προβάλουν τους αποστράτους και να τους ενθαρρύνουν να συμμετέχουν στις κοινωνικές και πολιτικές δραστηριότητες του τόπου τους.
Επισήμανε με έμφαση ότι η Ελλάδα, σε αντίθεση με άλλες χώρες, δεν έχει αποδώσει την οφει¬λομένη προσοχή και σημασία στην ικανότητα, αλλά και στη χρησιμότητα ενός σπάνιου δυναμικού, που είναι οι απόστρατοι, και χαρακτήρισε την Ελλάδα ως χώρα σπάταλη, ακόμη και στην αξιοποί¬ηση του ανθρώπινου δυναμικού της.
Στην εναρκτήρια εκδήλωση απέστειλε μήνυμα ο Υπουργός Δημοσίας Τάξεως κ. Μιχ. Χρυσοχοϊδης. Την Ελληνική Αστυνομία εξεπροσώπησε ο Υπαρχηγός του Σώματος κ. Ζουμπούλης Αλέξανδρος. Παρέστησαν επίσης ο Επιτελάρχης κ. Βλάχος Φώτιος και ο Γενικός Αστυνομικός Διευθυντής Αττικής κ. Παναγόπουλος Ιωάννης. Επίσης παρέστησαν εκπρόσωποι των κομμάτων, των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και άλλοι προσκεκλημένοι. Μετά την εκδήλωση ακολούθησε δεξίωση.
(φωτο )Στο πάνελ του 2ου Παν. Συνεδρίου διακρίνονται από δεξιά ο Σωτήρης Ανδριόπουλος, Παν. Μήτσιας, Θεόφιλος Αθανασίου, Νικ. Κουτρουμπής, Αλεξ. Βλάχος και Δημ. Σκλήκας.
Η ομιλία του κ. Προέδρου
Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου της Πανελληνίου Ομοσπονδίας Αποστράτων Αξιωματικών των Σωμάτων Ασφαλείας, σας καλωσορίζω και σας εκφράζω την βαθιά μας ευγνωμοσύνη διότι αποδεχθήκατε την πρόσκλησή μας και τιμάτε με την παρουσία σας, το 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο.
Πριν προχωρήσω στην παρουσίαση της εισηγήσεως, σας καλώ να τιμήσουμε την μνήμη των ανδρών των Σωμάτων Ασφαλείας, της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος, που έπεσαν κατά την εκτέλεση του καθήκοντος τους. Παρακαλώ να τηρήσουμε ενός λεπτού σιγή.
Σας ευχαριστώ.
Η Ομοσπονδία, εκφράζει και εκπροσωπεί το σύνολο των Αποστράτων των Σωμάτων Ασφαλείας, ανεξάρτητα από το Σώμα στο οποίο υπηρέτησαν, Χωροφυλακή, Αστυνομία Πόλεων, Ελληνική Αστυνομία και Πυροσβεστικού Σώμα, τον βαθμό με τον οποίο αποστρατεύθηκαν, το φύλο κ.λ.π. Είμαστε βέβαιοι, ότι στο τρίτο Συνέδριο θα εκπροσωπείται το σύνολο των Συνδέσμων και των Ενώσεων, που λειτουργούν σ' όλη την Ελλάδα.
Ο σκοπός της Ομοσπονδίας, όπως αυτός περιγράφεται στο Καταστατικό περιλαμβάνει μία ευρύτατη γκάμα θεμάτων και καλύπτει εκτός από τις διεκδικήσεις και την προβολή αιτημάτων και απαιτήσεων των αποστράτων. δραστηριότητες που ανάγονται σε όλο το φάσμα της κοινωνικής, εθνικής και πολιτιστικής ζωής.
Στη βάση αυτών των στόχων και επιδιώξεων, η Ομοσπονδία αναπτύσσει ποικίλες δραστηριότητες και προγραμματίζει περαιτέρω ενέργειες για την αντιμετώπιση και επίλυση διαφόρων προβλημάτων που απασχολούν τους Αποστράτους, αλλά και για να ανταποκριθεί στους υπόλοιπους στόχους της.
Οι Απόστρατοι, είναι άνθρωποι με άρτια εκπαίδευση, πολλαπλές γνώσεις και ειδικεύσεις, με πολύτιμες εμπειρίες, με βαθύ αίσθημα ευθύνης, με κοινωνικές και εθνικές ευαισθησίες και υψηλό κύρος. Είναι συνηθισμένοι στην πειθαρχία και την τάξη και έχουν αναπτυγμένο το αίσθημα του καθήκοντος μέχρις αυτοθυσίας. Έχουν δοκιμασθεί στην πράξη στην διάρκεια της σταδιοδρομίας τους και έχουν αναπτυγμένο το αίσθημα του καθήκοντος μέχρις αυτοθυσίας. Έχουν δοκιμασθεί στην πράξη στην διάρκεια της σταδιοδρομίας τους και έχουν εκτελέσει αποστολές υψίστης εθνικής και κοινωνικής σημασίας. Θεωρούν τους εαυτού τους διαρκώς στρατευμένους και είναι πάντοτε έτοιμοι για νέα δράση και νέα προσφορά, ως εθελοντές. Η δε, αποστρατεία τους, σε σχετικά μικρή ηλικία τους παρέχει βιολογικά περιθώρια για να συνεχίσουν την δράση τους και σε άλλους τομείς.
Παρά ταύτα η πραγματικότητα είναι, ότι οι Απόστρατοι τόσο των Σωμάτων Ασφαλείας, όσο και των Ενόπλων Δυνάμεων, δεν έχουν τύχει της δέουσας προσοχής και εκτός μεμονωμένων περιπτώσεων, δεν έχουν χρησιμοποιηθεί όσο θα έπρεπε. Μπορεί δε κάποιος να υποθέσει και το αντίστροφο. Ότι δηλαδή σκοπίμως, από κάποιο είδος προκατάληψης, έχουν παραγκωνισθεί.
Αυτό μπορεί να αποδοθεί και στο γεγονός ότι, η Ελλάδα, δεν έχει αποδώσει την οφειλόμενη σημασία στην δημιουργία κοινωνικών φορέων, μέσα στους οποίους θα μπορούν να ενταχθούν και να προσφέρουν όσοι μπορούν και επιθυμούν. Και δεν έχει γίνει επαρκής ενημέρωση και προτροπή προς αυτή την κατεύθυνση.
Εξάλλου είναι διαπιστωμένο, ότι η Ελλάδα είναι χώρα σπάταλη. Δεν σπαταλά μόνο τον υλικό πλούτο. Πάνω από όλα σπαταλά τις γνώσεις την πείρα αλλά και την ενεργητικότητα των ανθρώπων.
Η μεταχείριση των αποστράτων, αποτελεί ένα από τα πολλά παραδείγματα, που μπορεί να επισημάνει κανείς στην κοινωνία μας.
Σε άλλες ανεπτυγμένες χώρες συμβαίνουν τα αντίθετα. Εκεί τίποτε δεν πάει χαμένο. Όλοι έχουν την δυνατότητα να προσφέρουν. Όλοι ανήκουν κάπου. Όλοι αξιοποιούνται. Το κοινωνικό σύστημα είναι ανοικτό για όλους.
Ειδικότερα σ’ ότι αφορά τους Αποστράτους σε ορισμένες χώρες, όπως οι Η.Π.Α. υπάρχει και ειδικό Υπουργείο, το οποίο χειρίζεται τα θέματά τους. Και τούτο διότι αφενός ξέρουν να τιμούν τους ανθρώπους που ανάλωσαν τη ζωή τους για την πατρίδα και την κοινωνία και αφ’ ετέρου διότι έχουν συνείδηση των δυνατοτήτων και της χρησιμότητας αυτών λόγω των γνώσεων και των εμπειριών που διαθέτουν και εννοούν να τους χρησιμοποιούν.
Ποιος μπορεί να αμφισβητήσει ότι οι απόστρατοι των Σωμάτων Ασφαλείας, είναι εκ των καταλληλοτέρων για να χρησιμοποιηθούν σε διάφορες δραστηριότητες εν όψη των Ολυμπιακών Αγώνων ή να συμμετέχουν στις Επιτροπές προσλήψεων της εγκληματικότητας, στον αγώνα κατά των ναρκωτικών κλπ. Δεν πρέπει δε να ξεχνάμε εν προκειμένω και το γεγονός ότι οι Αξιωματικοί σπουδάζουν και εκπαιδεύονται , με κρατική δαπάνη, κατά συνέπεια οι γνώσεις τους αποτελούν εθνικό κεφάλαιο.
Εκτός δε των άλλων η εκτίμηση της πολιτείας προς τους απόστρατους, επιδρά και στο ηθικό των εν ενεργεία.
Εν όψει όλων των ανωτέρω, εμείς πιστεύουμε ότι η Πανελλήνιος Ομοσπονδία Αποστράτων των Σωμάτων Ασφαλείας, όπως και όλες οι Ενώσεις Αποστράτων των Ενόπλων Δυνάμεων, οφείλουμε να αναπληρώσουμε το κενό και να ανταποκριθούμε στον προορισμό του Αξιωματικού που είναι μια διαρκής προσφορά προς την πατρίδα και την κοινωνία. Δίδοντας με τον τρόπο αυτό το παράδειγμα για γενικότερη κινητοποίηση.
Πιστεύουμε ότι η Ομοσπονδία μας δεν μπορεί να είναι ένα συνηθισμένο Σωματείο, με περιορισμένες δραστηριότητες, που θα αποβλέπει στην εξυπηρέτηση και μόνο, των μελών της.
Βεβαίως δεν πρέπει και δεν θα τεθούν σε δεύτερη μοίρα και προτεραιότητα, ενέργειες και διεκδικήσεις για την βελτίωση της ζωής των Αποστράτων. Όπως δεν μπορούμε να παραβλέψουμε την ανάγκη των Αποστράτων, για επικοινωνία, για συναντίληψη και αλληλεγγύη, για συμπαράσταση στην χαρά και στην λύπη, για την διαμόφωση μιας κοινωνίας αποστράτων, μέσα στην οποία να έχουν θέση όλοι και να αισθάνονται ότι υπάρχουν άνθρωποι που ενδιαφέρονται γι’ αυτούς και δεν είναι μόνοι. Αυτό όμως, δεν αναιρεί τις προοπτικές μας, να εξελιχθεί η Ομοσπονδία σε ένα επιστημονικό Σωματείο με πολλαπλές δραστηριότητες και με δυνατότητες σοβαρών παρεμβάσεων στον χώρο της Αστυνομίας αλλά και στον εθνικό, τον κοινωνικό και τον πολιτιστικό τομέα.
Είναι αδιανόητο, οι Απόστρατοι των Σωμάτων Ασφαλείας λόγω της ιδιότητάς τους, αλλά και ως ενεργοί πολίτες, να παραμένουν απαθείς στα όσα συμβαίνουν γύρω τους, να μην αντιδρούν και να μην αρθρώνουν λόγο για τα στραβά και ανάποδα που διαπράττονται μπροστά στα μάτια τους.
Στις πρώτες προτεραιότητες της Ομοσπονδίας είναι η ίδρυση Ινστιτούτου Αστυνομικών Μελετών. Κάτι που λείπει στην Ελλάδα.
Είναι προφανές, ότι το εγχείρημα αυτό απαιτεί ανθρώπους με επιστημονικές γνώσεις και εμπειρίες, αλλά και τα απαραίτη¬τα μέσα. Πιστεύουμε ότι το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως, θα στηρίξει την προσπάθειά μας αυτή.
Σκοπός του Ινστιτούτου θα είναι:
α) Η σύνταξη μελετών, σχετικά με την οργάνωση και λειτουργία της Αστυνομίας, με βάση την Ελληνική εμπειρία και την Ελληνική πραγματικότητα και σε συσχετισμό με την διεθνή εμπειρία.
β) Η σύνταξη μελετών, για την πρόληψη και καταστολή της εγκληματικότητας στην Ελλάδα, με βάση τα νέα δεδομένα της Ελληνικής κοινωνίας και της δια- μορφώσεως της εγκληματικότητας, όπως αυτή καταγράφεται και εξελίσσεται στον Ελληνικό και τον ευρύτερο χώρο.
γ) Η μελέτη και συγγραφή της Ιστορίας του θεσμού της Αστυνομίας στην Ελλάδα από το 1833 μέχρι σήμερα και η ανάδειξη της προσφοράς της στο Ελληνικό έθνος και την Ελληνική κοινωνία.
δ) Η ίδρυση Αστυνομικού Μουσείου.
Τα Σώματα Ασφαλείας στην Ελλάδα με προεξέχουσα την Ελληνική Χωροφυλακή, έχουν να επιδείξουν εθνική και κοινωνική προσφορά υψίστης σημασίας, που πρέπει να αποτελεί παράδειγα προς μίμηση, για τους νεότερους . Υπάρχουν περίοδοι της ιστορικής εξέλιξης του Ελληνικού κράτους, κατά τις οποίες η Ελληνική Χωροφυλακή εσήκωσε το βάρος της εθνικής ευθύνης ολομόναχη. Αλλά και όταν ο Ελληνικός Στρατός είχε την πρωτοβουλία των επιχειρήσεων, η Χωροφυλακή διαδραμάτιζε ισάξιο ρόλο στο πλευρό του. Τους αγώνες αυτούς τα Σώματα Ασφαλείας τους πλήρωσαν με χιλιάδες νεκρούς. Υπάρχουν πράξεις μεγαλείου αλλά και θυσίας για την Ελλάδα, την Δημοκρατία και την Ελληνική κοινωνία, οι οποίες δεν έχουν εκτιμηθεί όσο θα έπρεπε. Ενώ αντίθετα έχει καταβληθεί προσπάθεια υποβαθμίσεως αν όχι και διασυρμού τους.
Επίσης οι προσωπικότητες που αναδείχθηκαν μέσα από τα Σώματα που υπηρέτησαν, ετίμη- σαν την Ελλάδα και αναδείχθηκαν πρωταγωνιστές στην δημιουργία του Ελληνικού κράτους και στην διατήρηση των δημοκρατικών θεσμών.
Ο Κωνσταντίνος Βλαχόπουλος, ο Μήτρος Δεληγιώργης, ο διαπρεπής Αξιωματικός Νικόλαος Τρουπάκης, ο ηρωικός Παύλος Ραζέλος, ο Κωνσταντίνος Μανωλικίδης, ο Μακεδονομάχος και ελευθερωτής της Χειμάρρας Σπύρος Σηυρομήλιος, ο Γεώργιος Σαμουήλ, ο Έβερτ ,ο Νικόλαος Μοσχουντής και τόσοι άλλοι αφανείς ήρωες που πρόσφεραν τη ζωή τους, πρέπει να μνημονεύονται και η προσφορά τους να διδάσκεται στο προσωπικό της Αστυνομίας για να παραδειγματίζεται και να φρονηματίζεται.
Η κατάργηση της Χωροφυλακής και της Αστυνομίας των Πόλεων, ανεξάρτητα, από τις σκοπιμότητες που την προκάλεσαν, δεν μπορεί και δεν επιτρέπεται να αποκόψει την Ελληνική Αστυνομία από τις ρίζες και την ιστορία του θεσμού.
ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ
Οι Απόστρατοι, μπορούν να προσφέρουν σημαντική βοήθεια στην Αστυνομία.
Πιστεύουμε ότι δεν έχουμε κάνει όσα μπορούμε και επιβάλλεται να κάνουμε, για να συμπαρασταθούμε στην Ελληνική Αστυνομία, η οποία κάτω από δυσμενείς συνθήκες αγωνίζεται να αναπροσαρμοσθεί και να ανταποκριθεί αποτελεσματικότερα στην αποστολή της.
Σήμερα η Αστυνομία έχει αποδυθεί σε αγώνα αναπληρώσεως του χαμένου χρόνου, από τους άσκοπους και άστοχους πειραματισμούς του παρελθόντος και καταβάλλει έντονες προσπάθειες για την αναπροσαρμογή του οργανωτικού της συστήματος, όπου αυτό απαιτείται και στον καλύτερο συνδυασμό προσωπικού και μέσων ώστε να γίνουν περισσότερο αποτελεσματικά.
Οι δε αστυνομικοί, παρά τις αδυναμίες που παρουσιάζουν, βρίσκονται νυχθημερόν με το δάκτυλο στην σκανδάλη για να υπερασπιστούν την έννομον τάξη, το τίμημα της οποίας όχι σπανίως πληρώνουν με το αίμα τους.
Οι ταχύτητες των κοινωνικών μεταβολών και η συχνότητα των αλλαγών στις μεθόδους και τους τρόπους ενεργείας των κακοποιών στοιχείων είναι τέτοιες, ώστε να επιβάλλουν στην αστυνομία την συνεχή ενημέρωση και αναπροσαρμογή της τακτικής της, για να προλαμβάνει τα γεγονότα και να παρακολουθεί τις εξελίξεις.
Είναι προφανές ότι υπάρχουν ορισμένα κυκλώματα που επιχειρούν την απαξίωση της Αστυνομίας και την αποδυνάμωση των υπηρεσιών της, για να μπορούν να εφαρμόζουν με μεγαλύτερη άνεση τα εγκληματικά τους σχέδια. Οι τρόποι που ενεργούν ποικίλλουν. Μεταξύ των άλλων, προσπαθούν με κάθε τρόπο να εμπλέξουν στην παράνομη δραστηριότητά τους και αστυνομικά όργανα, εκμεταλλευόμενοι την έλλειψη ηθικών αναστολών και άλλες αδυναμίες. Και δυστυχώς πολλές φορές το επιτυγχάνουν, με τις γνωστές συνέπειες στο γόητρο και την αξιοπιστία της Αστυνομίας.
Είναι χρέος όλων μας να συμπαρασταθούμε και να θωρακίσουμε την Αστυνομία από τέτοια φαινόμενα με την διαρκή συνεργασία σε όλα τα επίπεδα.
Πιστεύουμε ότι οι Συνδικαλιστικές Οργανώσεις των Αστυνομικών όλων των επιπέδων, πρέπει να επιδεικνύουν πάντοτε υπευθυνότητα στην συμπεριφορά τους και στις ενέργειές τους, για να μην παρουσιάζουν προς τα έξω εικόνα διαρκούς αντιδικίας με την ηγεσία. Τα θέματα μπορούν και πρέπει να αντιμετωπίζονται στο εσωτερικό της Αστυνομίας με πνεύμα κατανοήσεως, αφού όλοι ενδιαφέρονται εξίσου, για την επίλυσή τους. Και να στραφεί η δραστηριότητά τους προς την σωστή και αποτελεσματική λειτουργία της Αστυνομίας.
Είναι αυτονόητο ότι η εν ενεργεία και απόστρατοι αστυνομικοί, ανήκουμε στην ίδια οικογένεια. Η αγάπη και η αλληλοεκτίμηση είναι δεδομένη. Επίσης το ενδιαφέρον όλων μας για την επικράτηση τάξεως και ασφαλείας είναι κοινό. Αυτή η σχέση πρέπει να εκφράζεται και να επι-βεβαιώνεται και στην πράξη. Η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει ορισμένες διαδικασίες οι οποίες πρέπει να τηρούνται.
Εμείς έχουμε προτείνει και το επαναλαμβάνουμε, να δημιουργηθεί στο Αρχηγείο ειδική Υπηρεσία (Γραφείο) υπό την εποπτεία του Επιτελάρχου του Αρχηγείου, μέσω του οποίου θα επικοινωνούμε και θα υποβάλλουμε τις προτάσεις μας. Επίσης είναι καλό και δείχνει και πολιτισμό, μια φορά τον χρόνο ο Αρχηγός να καλεί το Διοικητικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας, τους πρώην Αρχηγούς και άλλους παράγοντες και να τους ενημερώνει για θέματα της Αστυνομίας και να ανταλλάσσει μαζί τους σκέψεις και ιδέες.
Επίσης προτείνουμε την δημιουργία Αστυνομικών Λεσχών στην Αθήνα και όλες τις Πρωτεύουσες των Νομών, με πολλαπλές χρήσεις προς εξυπηρέτηση των εν ενεργεία αλλά και τους Αποστράτους.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ
Είναι διάχυτη η πεποίθηση μεταξύ των αποστράτων όλων των κλάδων ότι η πολιτεία τους υποβαθμίζει και τους περιφρονεί. Η οικονομική μεταχείριση που τους επιφυλάσσει, αποτελεί τρανή απόδειξη αυτού του γεγονότος.
Είναι γνωστό ότι οι αμοιβές των αποστράτων, είναι συνυφασμένες με τις αποδοχές των εν ενεργεία. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, η σύνταξη, των αποστρατευομένων πρέπει να είναι ίση με το 80% των αποδοχών του αντιστοίχου βαθμού των εν ενεργεία συναδέλφων τους.
Η πρώτη παρατήρηση που μπορεί να κάνει κανείς, είναι ότι οι αμοιβές των Στρατιωτικών εν γένει, προς τους οποίους εξομοιούνται και οι των Σωμάτων Ασφαλείας, είναι πολύ χαμηλές και εν πάση περιπτώσει δεν βρίσκονται σε αντιστοιχία με την αποστολή και το έργο που επιτελούν. Η δεύτερη παρατήρηση αφορά στο ότι οι αμοιβές των στρατιωτικών μεθοδικά και σταθερά αποσυνδέθηκαν από τις αντίστοιχες αμοιβές των Δικαστικών με τους οποίους συμπορεύονταν μέχρι πρότινος, χωρίς καμία δικαιολογία, με αποτέλεσμα το περίφημο ειδικό μισθολόγιο των στρατιωτικών, να είναι πράγματι ειδικό, ως μη ανταποκρινόμενο στις πραγματικές ανάγκες.
Ο Ν. 2448/1996 οι διατάξεις του οποίου επεξετάσθησαν και στους αποστράτους με τον Ν. 2512/1997, εκτός του ότι δεν ικανοποίησε τις προσδοκίες των στρατιωτικών, αφού καθιέρωσε ένα μισθολόγιο απαράδεκτο, προκάλεσε και πλείστες όσες στρεβλώσεις, ανισότητες και αδικίες, από βαθμό σε βαθμό.
Επ’ αυτού του πενιχρού και άδικου στρατιωτικού μισθολογίου υπολογιζόμενη η σύνταξη, καταντά να είναι σύνταξη εξευτελιστική. Δεδομένου δε ότι η Κυβέρνηση παρά τα δεδηλωμένα ακολουθεί επιδοματική πολιτική προς ενίσχυση των αποδοχών των εν ενεργεία χωρίς αυτά να επεκτείνονται και στους αποστράτους, η σύνταξη διαμορφώνεται γύρω στο 50% αντί του 80%.
Απλή απόδειξη, ότι το στρατιωτικό μισθολόγιο, όπως αυτό καθιερώθηκε με τον ανωτέρω νόμο. είναι ανεπαρκές και άδικο, αποτελεί το γεγονός ότι για την βελτίωσή του εψηφίσθηκαν, μέσα σε τέσσερα χρόνια, αλλά τρία νομοσχέδια χωρίς βεβαίως να επιλυθεί το πρόβλημα. Κατά πληροφορίες μας ήδη ετοιμάζεται και νέο.
Διαμαρτυρίες, παρεμβάσεις και προτάσεις για την βελτίωση του μισθολογίου - συνταγολογίου, γενόμενες από όλες τις Ενώσεις Αποστράτων των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, ουδεμία απήχηση είχαν στην Κυβέρνηση. Καίτοι στηρίχθηκαν από όλα τα κόμματα.
Πέρα από όλα αυτά η πολιτεία επιδεικνύοντας την περιφρόνησή της προς τους αποστράτους, εψήφισε το Ν. 2838/2000 περί μισθολογικών προαγωγών, με τον οποίο δόθηκαν αυξήσεις στους εν ενεργεία, αποκλείοντας τους αποστράτους, παρά πάσα έννοια δικαίου και κατά παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας, της νομολογίας της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου και του συντάγματος.
Το δε Γεν. Λογιστήριο σε απάντηση επί προσφυγών, χαρακτηρίζει τις βαθμολογικές προαγωγές ως δήθεν διοικητικού περιεχομένου, προσβάλλοντας με τον τρόπο αυτό και την νοημοσύνη μας. Αφού είναι εξόφθαλμο ότι αποτελούν αύξηση αποδοχών.
Δυστυχώς, με τις ενέργειές της αυτές η πολιτεία οδηγεί χιλιάδες αποστράτους στην δικαστική διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους, υποβαλλόμενοι σε δαπάνες και ταλαιπωρίες.
Μετά την εφαρμογή του Ν. 2838, φυσικά καταργήθηκε και η ισχύουσα αρχή «μία σύνταξη για κάθε βαθμό» και επανήλθαμε στην παλιά κατάσταση όπου για κάθε βαθμό ίσχυαν περισσότερες συντάξεις. Ήτοι συνταξιούχοι πολλών ταχυτήτων.
Μ.Τ.Σ. - ΙΑΤΡΟΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ
Η Χωροφυλακή Σώμα στρατιωτικό, από το 1833 που ιδρύθηκε αποτέλεσε το πρώτο Όπλο του στρατού και συμπορεύθηκε μαζί του σε όλους τους αγώνες για την παγίωση της εσωτερικής τάξεως και ασφαλείας στο νεοσύστατο Ελληνικό Κράτος, αλλά και στους απελευθερωτικούς αγώνες του έθνους. Έτσι η Χωροφυλακή είχε ταυτίσει την μοίρα της με την μοίρα του Στρατού. Μοιραζόταν μαζί του τις αγωνίες και τους κινδύνους και ταυτιζόταν στις αποδοχές, στην Επικουρική ασφάλιση, στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ακόμη και στην χρήση των Στρατιωτικών Λεσχών και άλλων στρατιωτικών εγκαταστάσεων. Συνδετικός κρίκος, βασικός ήταν το Μ.Τ.Σ. Ο Στρατός είχε πάντα την πρωτοβουλία της νομοθετικής ρυθμίσεως όλων των θεμάτων για την ανάπτυξη και διεύρυνση των δραστηριοτήτων του Μ.Τ.Σ. με αυτονόητη την συμμετοχή και της Χωροφυλακής. Βεβαίως στα Διοικητικά Όργανα πάντοτε εξασφάλιζε τον πλήρη έλεγχο, η δε Χωροφυλακή δεν εφαίνετο να ενοχλείται από την κατάσταση αυτή.
Οι μεταβολές που επήλθαν στα Σώματα Ασφαλείας και κυρίως η κατάργηση του Σώματος της Χωροφυλακής και της Αστυνομίας των Πόλεων και η ίδρυση της Ελληνικής Αστυνομίας, δημιούργησαν νέα δεδομένα. Σε ότι αφορά το ασφαλιστικό, η πολιτεία δεν επέδειξε το απαιτούμενο ενδιαφέρον, εξ υπαρχή για την αντιμετώπισή του, με αποτέλεσμα οι μεν προερχόμενοι από την Χωροφυλακή συνέχισαν να ανήκουν στο Μ.Τ.Σ. οι δε προερχόμενοι από την Αστυνομία Πόλεων, παρέμειναν στο Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων στο οποίο ήταν ασφαλισμένοι. Για τους νεοκατατασσόμενους στην Ελληνική Αστυνομία επελέγει η φόρμουλα, ένα ποσοστό περίπου 68% να ασφαλίζεται στο Μ.Τ.Σ. ενώ το υπόλοιπο 32% στο Ταμείο των Π.Υ. Το σύστημα αυτό παραμένει μέχρι σήμερα και δημιουργεί πολλά προβλήματα.
Μπροστά σ' αυτήν την κατάσταση, φαίνεται ότι ο Στρατός αναθεώρησε τη θέση του σ' ό,π αφορά το Μ.Τ.Σ. αλλά και γενικότερα έναντι της Ελληνικής Αστυνομίας.
Το 1992 προώθησε σχετική διάταξη στην Βουλή με την οποία προβλεπόταν ο διαχωρισμός του Μ.Τ.Σ. με στόχο την απομάκρυνση των προερχομένων από το Υπουργείο Δημόσιας Τάξεως και την δημιουργία Μ.Τ.Σ. αμιγώς στρατιωτικού.
Η ενέργεια αυτή μετά από έντονες διαμαρτυρίες ματαιώθηκε. Όμως η σχετική διάταξη δεν καταργήθηκε και ισχύει. Έκτοτε διαπιστώνεται αλλαγή στην στάση του Στρατού και σε άλλους τομείς, π.χ. απαγορεύθηκε στους αποστράτους της Χωροφυλακής και της Ελληνικής Αστυνομίας να χρησιμοποιούν τις Στρατιωτικές Λέσχες και τα Στρατιωτικά Πρατήρια, δεν εξυπηρετούνται από τα Στρατιωτικά Φαρμακεία. Τέλος με πρόσφατη εντολή της ΣΔΑ οι Ελεγκτές Στρατιωτικοί Γιατροί που διορίζονται στο ΝΙΜΤΣ, κατ' εξαίρεση δεν θεωρούν στο εξής τα Βιβλιάρια Ασθενείας των ανηκόντων
στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξεως, εφόσον η εντολή έχει γραφεί από Γ ιατρό εκτός ΝΙΜΤΣ.
Είναι προφανές ότι τα πράγματα έχουν μεταβληθεί και αυτό πρέπει να το αντιληφθεί η φυσική και η πολιτική ηγεσία της Ελληνικής Αστυνομίας και να χαράξει μια καινούργια, παρεμβατική πολιτική η οποία θα δώσει λύση στα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί.
Επισημαίνουμε τα εξής:
Α) Πρέπει να εξευρεθεί τρόπος να λαμβάνουν τα φάρμακα και οι προερχόμενοι από την χωροφυλακή και την Ελληνική Αστυνομία με μειωμένη τιμή, όπως συμβαίνει και στο σύνολο των υπολοίπων ένστολων πλην ημών.
Β) Οι ρυθμίσεις για το ασφαλιστικό που προωθούνται, θα επηρεάσουν και τα Ταμεία των ένστολων παρά τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζουν και χρειάζεται επαγρύπνηση.
Γ) Το ΝΙΜΤΣ μετά την επέμβαση σ' αυτό του ΕΣΥ αργά αλλά σταθερά οδηγείται σε διαδικασίες λειτουργίας, που δεν συμφωνούν με τον σκοπό για τον οποίο ιδρύθηκε, παρά τις αντιδράσεις των δικαιούχων και τις διαβεβαιώσεις του ΥΠΕΘΑ. Η ΕΑΑΣ με την οποία έχουμε άριστη συνεργασία, έχει προωθήσει προτάσεις προς αντιμετώπιση της καταστάσεως. Αναμένεται να πάρει θέση και το Υ. Δ.Τ. , το οποίο έχει ενημερωθεί .
Κύριοι, τα θέματα που εθίγη σαν εν συντομία στην παρούσα εισήγηση μαζί με άλλα, θα συζητηθούν στο Συνέδριο τα δε αποτελέσματα που θα προκύψουν, θα γνωστοποιηθούν σε όλους τους αρμόδιους.
Σας ευχαριστώ
ΨΗΦΙΣΜΑ
Των μελών του 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου
Αθήνα σήμερα την 26η Μαΐου 2001 , ημέρα της εβδομάδος Σάββατο και ώρα 12.00 τα μέλη του Πανελλήνιου Συνεδρίου , της Πανελληνίου Ομοσπονδίας Αποστράτων Αξιωματικών των Σωμάτων Ασφαλείας , που συνήλθαν σήμερα
ΟΜΟΦΩΝΟΣ
Ενέκριναν το περιεχόμενο του παρόντος ψηφίσματος.
1. Αποτίουν φόρο τιμής στα θύματα των Σωμάτων Ασφαλείας, που έχασαν τη ζωή τους κατά την εκτέλεση του καθήκοντός τους, στον αγώνα για την πάταξη της εγκληματικότητας και την προστασία της κοινωνίας. Εκφράζουν τη βαθύτατη λύπη τους και τα ειλικρινή συλλυπητήριά τους προς τις οικογένειες, τους συγγενείς και συναδέλφους τους.
2. Επαναλαμβάνουν την αμέριστη συμπαράστασή τους, προς τις ηγεσίες και το προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας, στην επίμοχθη προσπάθεια που καταβάλλουν, με κίνδυνο της ζωής τους. για να επιτελέσουν την αποστολή τους με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο, σεβόμενοι τη νομιμότητα και προστατεύοντες την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
3. Εκτιμούν ιδιαιτέρως τα μέτρα που λαμβάνονται για την προστασία και περιφρούρηση του γοήτρου και της αξιοπρέπειας των Σωμάτων Ασφαλείας από ενέργειες μεμονωμένων επίορκων αστυνομικών, αλλά και από κακόβουλες και υστερόβουλες δραστηριότητες κυκλωμάτων που στοχεύουν στη διαβολή και απαξίωση της Αστυνομίας για ευνόητους λόγους. Οι απόστρατοι σε ολόκληρη την Ελλάδα βρίσκονται στο πλευρό των Υπηρεσιών στην προσπάθειά τους αυτή
4. Καλούν την ηγεσία της Ελληνικής Αστυνομίας και τον κ. Υπουργό Δημοσίας Τάξεως να ενσκήψουν με σοβαρότητα και ειλικρινές ενδιαφέρον, στα αιτήματα του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, για να σταματήσουν οι διαρκείς κινητοποιήσεις και να αφοσιωθούν όλοι στην εκτέλεση της αποστολής τους.
5. Επαναλαμβάνουν τα κατωτέρω αιτήματα προς την πολιτική και αστυνομική ηγεσία, πολλά από τα οποία έχουν τεθεί και στο παρελθόν χωρίς ανταπόκριση.
α) Να γίνουν οι απαιτούμενες ενέργειες για την ίδρυση στο Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. ειδικής Υπηρεσίας, που θα χειρίζεται υπεύθυνα τα θέματα των Αποστράτων και προς την οποία θα μπορούν αυτοί να απευθύνονται για να θέτουν τα αιτήματά τους και να υποβάλλουν τις προτάσεις τους.
β) Προτείνεται η άμεση επέμβαση του Υπουργείου Δημοσίας Τάξεως, για την επαναφορά του δικαιώματος, αποκτήσεως φαρμάκων από τα Στρατιωτικά Φαρμακεία με μειωμένη τιμή και στους προερχόμενους από τη Χωροφυλακή και την ΕΛ.ΑΣ. που είναι ασφαλισμένοι στο Μ.Τ.Σ. Είναι αδιανόητο, μόνοι αυτοί, από όλους τους ένστολους, να στερούνται αυτού του δικαιώματος.
γ) Να εκπονηθεί πρόγραμμα ιδρύσεως και λειτουργίας τόσο στην Αθήνα όσο και στις λοιπές Πρωτεύουσες των Νομών, ΛΕΣΧΩΝ πολλαπλών χρήσεως προς εξυπηρέτηση τόσο των εν ενεργεία όσο και των Αποστράτων. Είναι απαράδεκτο η Αστυνομία με τόσο κόσμο να μη διαθέτει ένα δικό της πολιτιστικό Κέντρο.
δ) Να επιδιωχθεί όπου υπάρχει δυνατότητα, η παραχώρηση Γ ραφείων για την εξυπηρέτηση των Συνδέσμων, εντός των Αστυνομικών Υπηρεσιών.
ε) Να καλείται από τον Αρχηγό του Σώματος, τουλάχιστον μια φορά τον χρόνο το Διοικητικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας, καθώς και οι πρώην Αρχηγοί, Υπαρχηγοί και ενδεχομένως άλλοι παράγοντες προς ενημέρωση επί θεμάτων Αστυνομίας και ανταλλαγή απόψεων. Η ενέργεια αυτή μπορεί να γίνεται και σε επίπεδο Αστυνομικών Διευθύνσεων. Τα οφέλη που μπορεί να προκύψουν είναι πολλά.
στ) Να δοθούν οι απαραίτητες οδηγίες προς όλους για την πλήρη εφαρμογή των σχετικών διατάξεων που ρυθμίζουν τις σχέσεις των Υπηρεσιών με τους Αποστράτους.
ζ) Να στηριχθεί η προσπάθεια της Ομοσπονδίας για την ίδρυση Ινστιτούτου Αστυνομικών Μελετών.
η) Να ιδρυθεί Αστυνομικό Μουσείο, για να διασωθεί η παράδοση του αστυνομικού θεσμού στην Ελλάδα.
παράγοντες.
6. ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟ - ΣΥΝΤΑΞΙΟΛΟΓΙΟ
Α) Εκφράζουν προς τους αρμόδιους Υπουργούς, την αγανάκτησή τους και διαμαρτύρονται έντονα, διότι ουδέν έπραξαν παρά τις διαμαρτυρίες και τις ενστάσεις όλων των ένστολων για τη βελτίωση του στρατιωτικού μισθολογίου, ώστε αυτό να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του προσωπικού, να είναι δίκαιο και να ευρίσκεται σε αντιστοιχία με το εκτελούμενο έργο.
Επιμένουν στο πάγιο αίτημα όλων των ενστόλων, που συνιστάται: α) στην αύξηση του βασικού μισθού του Ανθυπολοχαγού επί του οποίου υπολογίζονται οι αποδοχές, με τα σημερινά δεδομένα, στις
250.0 δραχμές και β) Να βελτιωθεί, τροποποιούμενη η εφαρμοζόμενη ήδη κλίμακα, ώστε και καλύτερες αποδοχές να αποδίδει και τις υφιστάμενες αδικίες να αιρεί.
Β) Θεωρούν τη μεταχείριση η οποία επιφυλάχθηκε από την πολιτεία προς τους αποστράτους κατά την ψήφιση του ν. 2838, περιφρονητική και ταπεινωτική. Διότι με τον νόμο αυτό καταστρατηγήθηκε κατάφορος η ισχύουσας νομοθεσία, το Σύνταγμα, αλλά και Αποφάσεις της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Αποτέλεσμα αυτού είναι να οδηγηθούν χιλιάδες αδικημένοι στη δικαιοσύνη. Καλούν όθεν τους παράγοντες, αναγνωρίζοντες το δίκαιο των αποστράτων να πιέσουν την Κυβέρνηση να τροποποιήσει τον νόμο αυτόν και να επεκτείνει τις διατάξεις του σε όλους τους αποστράτους. Ο νόμος αυτός εδημιούργησε για μια ακόμη φορά συνταξιούχους δύο ταχυτήτων.
7.Καλούν τους αρμόδιους Υπουργούς και κυρίως τον Υπουργό Δημ. Τάξεως να προωθήσει νομοθετική ρύθμιση, με την οποία αίρονται όλες οι βαθμολογικές ανισότητες που προέκυψαν στο παρελθόν, με την απονομή αποστρατευτικών βαθμών διακριτικά, ανάλογα με τον χρόνο αποστρατείας.
8.Εκφράζουν την έντονη δυσαρέσκειά τους για την εν γένει συμπεριφορά των αρμοδίων κυβερνητικών παραγόντων προς τους Αποστράτους των Σωμάτων Ασφαλείας.
9.Τέλος τα μέλη του Πανελληνίου Συνεδρίου, εξουσιοδοτούν το Δ.Σ. της Ομοσπονδίας, να υποβάλει το παρόν ψήφισμα προς όλους τους αρμόδιους κυβερνητικούς, πολιτικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες .